6 دسامبر 2023 -مطالعه اخیر که درFrontiers in Cardiovascular Medicine منتشر شده است، ارتباط مستقلی را بین سطوح ضعیف کنترل قند خون و تغییرپذیری کمتر ضربان قلب(HRV)  در بیماران مبتلا به دیابت قندی(DM) نشان داد. این موضوع بیشتر توسط ارتباط مستمر مستقل بین اندازه‌گیری هایپرگلایسمی در زمان واقعی وHRV پایین‌تر، اثبات شد.

محققان نوشتند: این داده‌ها قویاً نشان می‌دهند که اختلال عملکرد خودکار قلب ناشی از افزایش سطح قند خون است. اختلال عملکرد اتونوم قلبی، یکی از عوارض دیابت است که خطر مرگ و میر در بزرگسالان را حدود پنج برابر افزایش می دهد.

مقدار تغییر پذیری ضربان قلب(در هر دو حوزه ی زمان و فرکانس) در بیماران دیابتی که زمان در محدوده بودن قند خون(TIR) آنها کمتر از 70 درصداز زمانها بود، در مقایسه با افرادی با TIRبیش از 70%، کمتر بود.

نوروپاتی اتونومیک معمولاً به عنوان یک عارضه طولانی مدت دیابت رخ می دهد و می توان آن را بر اساس HRV، محاسبه شده از نوار قلب (ECG) تشخیص داد. تغییرات سیگنال قلبی که در دو ضربان متوالی مشاهده می شود را تغییرپذیری ضربان قلب یا Heart Rate Variability (HRV) می نامند. تغییرات کوتاه مدت و بلندمدت در ضربان قلب، بازتابی از عملکرد سیستم عصبی اتونوم می باشد.به طوری که یکی از شاخص های سلامت انسان افزایش و یا کاهش تغییر پذیری ضربان قلب (HRV) است.

تحقیقات محدودی بر رویHRV با استفاده ازECG بلادرنگ و پایش سرپایی قند خون در بیماران دیابتی انجام شده است. بنابراین، دکتر Sung Il Imو همکارانش از کالج پزشکی دانشگاه کوسین، در بوسان در جمهوری کره به بررسیHRV در زمان واقعی بر اساس سطوح گلوکز سرپایی در بیماران دیابتی پرداختند.

برای این منظور، محققین 43 بیمار (7.5 ± 66.3 سال) مبتلا به دیابت را بررسی کردند. آنها تحت نظارت مستمر ECG در زمان واقعی (225.7 ± 107.3 ساعت) برای HRV و نظارت بر گلوکز سرپایی با استفاده از یک سیستم نظارت از راه دور قرار گرفتند. HRV با توجه به مشخصات قند خون سرپایی بیماران، مقایسه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با توجه به قند خون در محدوده هدف (TIR) انجام شد.

یافته های این مطالعه به شرح زیر است:

· تفاوت معنی داری در ویژگی های پایه بیماران بر اساس TIR وجود نداشت.

· در طول مانیتورینگ،ECG  و سطح قند خون سرپایی (در مجموع 15090 بار) برای همه بیماران به طور همزمان بررسی شد.

· هر دو HRV در حوزه زمان و فرکانس، زمانی که بیماران کنترل ضعیفی بر قند خون خود داشتند (TIR <70%) در مقایسه با سطوح قند خون به خوبی کنترل شده(TIR> 70%) ، کمتر بود.

· ضربان قلب و تنفس با سطوح قند خون در زمان واقعی، افزایش یافت.

محققان نوشتند: نتایج ما از این مفهوم حمایت می کند که اختلال عملکرد اتونوم قلب زمانی که سطوح گلوکز در زمان واقعی کنترل نشده باشد، رخ می دهد. بنابراین سطوح کنترل نشده ی گلوکز در زمان واقعی قبل از بررسی پیش بینی کننده های طولانی مدت سطح گلوکز مانند سطوح پپتیدC و HbA1c، ممکن است در توسعه بیماری های قلبی عروقی از اوایل دوره دیابت نوع 2 نقش داشته باشند.

آنها نتیجه گرفتند: "این داده ها به شدت نشان می دهد که اختلال عملکرد خودکار قلب ناشی از افزایش سطح قند خون است."

منبع:

https://medicaldialogues.in/cardiology-ctvs/news/poorly-controlled-blood-sugar-tied-to-lower-heart-rate-variability-in-diabetes-patients-study-121189